Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Monday, January 24, 2011

salah ke?

Anak-anak aku masih kecil.

Salah ke kalau anak-anak bertanya soalan yang pelik-pelik? Contohnya, bila diorang tanya 'macam mana baby boleh ada dalam perut?' Ok la, kan. Itu soalan biasa anak-anak akan tanya. Pening tak pening, pandai tak pandai korang nak explain, terpulang. Jangan hentam keromo. Susun ayat elok-elok. Itu cabarannya menjadi ibu bapa.

Anak-anak aku selalu akan tanya, bilamana tengok-tengok album gambar kahwin aku; 'mana kitorang?' hahaha.. aku akan cakap, 'korang kat syurga, dengan Allah.'

Banyak soalan-soalan anak-anak ni yang kadang-kadang buat kita terkedu dan tersenyum sendiri. Merangka-rangka apa ayat atau perkataan terbaik untuk menjelaskan kepada mereka sudah mengambil masa yang agak lama dan mengundang sakit kepala.

Tadi, aku sedang menggodek-godek drawer. Si darling menyibuk. My about to be 4 year-old girl ni bertanya;

'Mama ambik apa tu ma?'
'Pad mama'
'Pad tu apa ma? Pempes?'
'Haah.. pempes mama'
'Mama berdarah ye ma?'
'Ye.'

...datang pula Ziyad..

'Ma.. kenapa mama uzur? Allah buat ke ma?
'Ye. Allah yang buat. Dah sampai masa, uzur la. Dah cukup umur.' (hahahahaha..)
'Cukup umur tu apa ma?'
'Cukup umur, dah baligh. Dah wajib solat, dah boleh keluarkan baby.'
'ooo..'

Entah dia faham ke tidak, aku pun kurang pasti. Nanti ye anak-anak. Kita go with the flow. Ikut urutan prosesnya. Akan mama cuba terangkan sebaik mungkin. :))

1 comment:

TechZarInfo said...

No issues, Keep smiling......................thanks

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online