Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Friday, January 7, 2011

Herba dan kecantikan - wanita, sila jangan taksub!

bak kata kak dibah noor, org kita mmg mudah taksub dgn bab2 kecantikan yang berasaskan herba ni.

tak dinafikan. memang betul.

bila cakap based on herbs je, semua orang suka. semua org yakin selamat. kadang2, rasa sangat kelakar. cetek sangat ke ilmu di dada, sampai boleh terus mengiakan aje?

baru-baru ni, pernah bertanya pada seorang pengguna FB yg menjual produk kecantikan 'magik' dari korea. soalan saya: halal ke?
jawapan dia: halal, sebab based on komponen semulajadi mcm vitamin etc..

agak2, apa reaksi saya?

apa maksud halal, ye? (saya cari, selidik dan pasti huraiannya sama, lalu saya tempek kan di blog ini!)

Antara firman Allah SWT ialah dalam surah Al Baqarah ayat 168 yang bermaksud: "Wahai manusia! Makanlah dari (makanan) yang halal dan baik yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, syaitan itu musuh yang nyata bagimu."

Halal berasal daripada perkataan Arab yang membawa makna 'dibenarkan' atau 'dibolehkan' oleh hukum Syarak.

Jakim menggariskan 'hukum Syarak' bermakna undang-undang Islam dalam mazhab Syafie atau dalam mana-mana mazhab Maliki, Hambali atau Hanafi yang telah mendapat persetujuan Yang di-Pertuan Agong.

Undang-undang itu juga telah dikuatkuasakan dalam Wilayah Persekutuan atau oleh Raja bagi mana-mana negeri dikuatkuasakan di dalam negeri berkenaan.

Konsep Halalan Thoyiban juga bukan hanya terbatas kepada bersih dan suci daripada babi atau najis tetapi juga mengambil kira aspek yang lebih meluas untuk apa sahaja yang hendak dimakan, diminum atau digunakan.

Antaranya halal dalam cara memperolehnya yang tidak melalui cara haram seperti mencuri, merompak atau rasuah dan piawaian ketat Islam ini juga mencakupi cara pemprosesan serta penyimpanan. Bermula dari ladang sampai ke meja.

Takrif di bawah Akta Perihal Dagangan

Di samping itu, takrif 'Halal' juga diperjelas di dalam Akta Perihal Dagangan (APD) 1972 di bawah bidang kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Mengikut Perintah Perihal Dagangan (Penggunaan Perbahasaan "Halal") 1975, takrif 'Halal' bukan terdiri daripada atau mengandungi apa-apa bahagian atau benda daripada binatang yang orang Islam dilarang oleh hukum Syarak memakannya atau yang tidak disembelih mengikut hukum Syarak.

Ia juga bermaksud tidak mengandungi apa-apa benda yang dihukum sebagai najis mengikut hukum Syarak.

Ia juga tidak disedia, diproses atau dikilang dengan menggunakan apa-apa alat yang tidak bebas dari benda-benda najis mengkut hukum Syarak.

Perintah tersebut juga menggariskan peraturan membabitkan penyediaan pemprosesan serta penyimpanan yang tidak bersentuhan atau berdekatan dengan apa-apa makanan yang tidak memenuhi kehendak-kehendak di atas atau apa-apa benda yang dihukum najis mengikut hukum Syarak. (sumber: utusan.com.my)

makanya, apa yang menyebabkan kita begitu pasti, kalau bahan2 makanan, waima solekan sekalipun, yang berasaskan herba itu halal? kalau produk korea, thailand hatta new york & paris sekalipun, walau asasnya herba, cara penyediaannya, bersih dan yakin halal ke? orang atau mesin yang membungkus/ memprosesnya, bersih dan yakin halal ke?

jadi, sila berhati-hati. dan jangan mudah terpedaya. esok lusa, kalau ada side effectnya, jgn pula nak mencela dan mencaci maki tukang jualnya, ok? salah anda juga, kerana mudah sangat percaya.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online