Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Saturday, December 31, 2011

2011 dalam kenangan..

Apa yang berlaku sepanjang 2011? banyak...365 hari yang penuh suka duka.

2011, pertama kalinya aku merasa sayu kaki anak dara kedua aku patah.. hari pertama Ramadhan pulak tu. nakal sungguh...dan baru2 ni, abang dia pulak patah... patah tangan. Macam betul2 patah je, kan? Tapi syukur, cuma retak sikit. Bersimen la jugak!

2011 juga pertama kali menjejak kaki ke negeri di bawah bayu; negeri kelahiran suami tercinta, sejak 8 tahun usia perkahwinan kami. seronok? Tuhan aje yang tahu!

2011 juga memberi khabar gembira bilamana aku disahkan mengandung anak ke 5. haaa.. ke 5. kenapa? tak percaya? :p Ini juga bakal anak terakhir. Doktor suruh aku 'resign' beranak. sebab masuk kali ni, akan jadi 3 kali berturut aku kena operate. Sudahnya, doktor cakap, ikat jek. Wokeh! aku pun takde banyak bunyi. Lagipun, aku banyak perancangan selepas ni.

~Aku nak jejak ke Makkah, sebelum 2020~

~Aku nak genggam segulung ijazah, sebelum atau pada 2020~ 

Pun begitu, penutup 2011 aku sangat indah..



Kerana ini:-





Tuesday, December 13, 2011

Mutiara oh Mutiara!!!



butang baju melayu. cantik, kan?





rantai tangan.


 Yang kat bawah ni, loket mutiara air tawar. Ikat dengan silver, ya.. Harga, RM30 each.




Semua harga yang dipaparkan adalah TIDAK termasuk kos pos ya.. Beli 2 barang, kos pos adalah percuma. Mohon email pertanyaan/ order anda terlebih dahulu untuk memastikan stok ada. Terima kasih.

Friday, December 2, 2011

Solat..hukum & azab melewat-lewatkannya.

Dari Abdullah bin Mas'ud, mereka telah bertanya Nabi s.a.w, "Amalan manakah yang paling utama? Nabi :saw menjawab : Bersolatlah pada waktunya. Aku berkata : kemudian apa? Nabi bersabda : berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa. Aku berkata : kemudian apa lagi?. Nabi bersabda : berjihad dijalan Allah" [Riwayat Bukhari, al-Jaami al-Sahih #2782]

Hadith diatas ini menjelaskan bahawa solat fardu hendaklah dilakukan pada waktu-waktunya. Ia menjadi makruh (menurut setengah2 ulama') apabila seseorang yang melewatkan solat itu meninggalkan solat berjemaah, dan boleh menjadi haram jika dia bersolat pada waktu-waktu yang diharamkan bersolat.



~sumber: Al-Ahkam.net~
Azab melewatkan solat:-

5 azab di dunia
1. Dia tidak diberkati dalam hidupnya
2. Dia kehilangan Nur di mana orang-orang soleh penuh dengannya
3. Dia tidak menerima pahala bagi amalan-amalanya yang baik
4. Doanya tidak dimakbulkan dan;
5. Dia tidak dapat bahagiannya dalam doa-doa orang yang soleh.
3 azab ketika hendak mati kelak
1. mati dengan keadaan aib
2. mati dalam kelaparan dan;
3. mati dalam keadaan dahaga sehingga air laut di dunia ini disatukan tidak dapat menghilangkan dahaganya itu.

3 azab di dalam kubur
1. Dia dihimpit oleh kuburnya sehingga tulang-tulang rusuknya hancur
2. Api dibakar di dalam kuburnya dan dia diguling-gulingkan di atas baranya siang dan malam.
3. Ular yang berbisa dengan mata berapi dan berkuku besi yang panjang dengan perjalanan sebulan akan menggigit.
~sumber: mohdazhan.com. tq!~




LAGI, DI SINI  (Aku suka melawat blog ini, untuk belajar. Masih banyak yang aku perlu tahu.)


 Cerita tauladan dan kisah benar sebagai iktibar. 


Suatu cerita yang telah berlaku beberapa tahun dulu di Makkah …Kisah Benar..kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini.Kisah yang anda baca ini bukannya datang dari majalah Mastika atau majalah2 tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa’raya, Makkah.

       Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumur 40an telah meninggal dunia. Mereka telah mengusung jenazah beliau untuk dikebumikan di tanah perkuburan Al Ma’ala yakni lebih kurang 2 kilometer dari Masjidil Haram selepas solat zuhur. Apabila sampai sahaja di tanah perkuburan tersebut, alangkah terperanjatnya mereka bila mendapati se ekor ular yang berwarna Hitam sebesar peha bersisik tebal telah berada di dalam liang lahat (dalam kubur tersebut). Subhanallah.. Keadaan ular tersebut amat menggerukan.

       Mereka pun terus berlalu dari situ dan membawa jenazah wanita tersebut ke tanah perkuburan yang lain yakni di tanah perkuburan Sa’raya lebih kurang setengah jam memandu dari situ (8 km Jauhnya). Apabila mereka sampai di tanah perkuburan tersebut, rupa-rupanya Ular Hitam yang sama juga telah menunggu jenazah wanita yang ingin dikebumikan di situ. Allahuakbar …

         Mereka mengambil keputusan untuk memindahkan serta mengangkat ular tersebut dan letakkan di luar yakni berjauhan sedikit dari kawasan tersebut dan mengkebumikan jenazah wanita itu (yang peliknya Ular Hitam itu tidak melakukan apa-apa bila disentuh oleh mereka).

         Selepas sahaja mereka mengkebumikan mayat wanita itu, tiba-tiba Ular Hitam yang diletakkan berjauhan dari situ terus datang menjalar dengan pantas dan masuk meluru ke dalam kubur wanita itu. MasyaAllah (seperti menjunam kedalam swimming pool dari atas – keadaan sewaktu ular itu masuk ke dalam kubur)

       . Dengan beberapa seketika mereka mendengar bunyi seperti dahan-dahan pokok yang dipatah patahkan dan apabila mereka melihat ke dalam kubur wanita tersebut, alangkah terperanjatnya kerana Ular Hitam sedang membelit jenazah wanita itu serta mematah matahkan tulang jenazah itu.Subhanallah.Ada beberapa orang yang berada di persekitaran kubur itu turut pengsan melihat kejadian itu. Selepas diselidiki kenapa perkara tersebut boleh terjadi, rupa-rupanya sewaktu hayatnya, wanita tersebut suka melewat lewatkan Solatnya.


     Marilah kita ambil iktibar dan pedoman dari kejadian ini. Semoga Allah swt kuatkan iman kita dalam mendirikan solat 5 waktu daripada gangguan syaitan dan iblis insyaAllah. Ini baru seksaan di dunia akibat melewatkan solat.
Bagaimana kalau tak solat..?



Salah..

Aku pernah senyum sinis, membaca status atau komen di FB seorang kenalan adik, bila mengetahui melalui adik aku, yang si polan itu dulu 'menyetan' juga. Pernah juga geleng kepala, bila mana ada status updates dari kawan2 dan/ atau kenalan yang sekenal aku, tak begitu bagus 'amalan' nya, tapi memohon dan mengharap belas dari Allah s.w.t.

Sangat kejam dan keji, rasanya tindakan aku itu, kan? Siapa aku untuk mencebik? Mengherdik? Berpaling dan menjuih bibir kerana jelek? Walau si polan orangnya 'hectic', terbuka, dikenali kerana sikap suka huha-huhanya, namun tindakan beliau mengharap kasih dan ihsan dari Yang Satu adalah mulia, kan? Setidaknya dia tidak memohon dan bergantung harap pada yang selain penciptaNya, kan? Sekurang-kurangnya dia masih saudara seagama aku, kan?

Bunyi macam sangat hipokrit.

Ya.. ada yg melabel aku hipokrit. Sia-sia. :) Seolahnya sangat mengenali aku, sedangkan tidak sedikitpun ambil peduli tentang aku. Katanya, dengan harapan aku berubah.

Persoalannya, tahukah dia aku berubah? Atau setidaknya cuba untuk berubah? Sedarkah dia akan aku yang dulu dan sekarang jauh berbeza? Mahukah dia meletakkan dirinya di situasi yang sama, sedang dia juga BARU berubah? Jauh di sudut hati, ingin sangat aku doakan, agar dia merasa apa yang aku rasa. Tapi itu tidak harus.

Maka aku hanya akan terus bersetuju:-

Manusia. Itulah hakikatnya.

Aku tahu apa yang aku pernah buat itu salah. Memang sangat salah. Menegur kesilapan bahasa dan ejaan bahasa inggeris teman dan kenalan juga, salah. Biarlah mereka terus-menerus salah, asal aku tidak menyakitkan hati mereka. Berdiam diri, lebih baik. Orang tanya, baru jawab. Ok? :)

Tuhan telahpun menghukum aku dengan apa yang berlaku pada aku. DIA menyebabkan aku disinis, dipandang jelek, malah juga dicebik. FAIR PUNISHMENT.

Allah itu maha adil.

Kena tegur

Suatu waktu dahulu (macam lama sangat!)...

Aku suka fwd2 email, yang aku rasa bermanfaat. Nak2 lagi, yang berbau islamik. Apatah lagi yang di akhir emailnya, ada diselitkan sabda Nabi S.A.W:-

"Sampaikanlah pesanku, walaupun hanya satu ayat."

Mesti ada yang pernah buat, kan? Ya, aku faham, niat kita baik. Tapi dalam niat baik itu, ada sedikit perasaan malas. Malas untuk menyemak dan memastikan bahawa pesa atau dalil yang disebut dalam kiriman email tersebut, sahih atau tidak, benar atau memesongkan. Betul? Aku juga begitu, sebelum ini.

Satu hari, aku terima email balas dari makcik suami aku. Beliau bertanya, dari mana datangnya hadis tersebut (aku tak ingat email yg aku fwd tu berkenaan apa) dan apa dalil yang sahihnya. Terus aku jadi terpukul. Lantas dengan cepat aku cari (google, terjemahan quran etc) mana datangnya, hadis dan siapa yang meriwayatkannya.

Semenjak dari itu, andai aku dapat email sedemikian, pasti aku akan cari sumber sahihnya. Aku dah terbiasa. Begitu juga kalau dapat khabar mengenai halal haram sesuatu makanan/ premis etc, aku akan terus ke laman web JAKIM. Alert and careful. Bahaya juga kalau sengaja sebarkan, tanpa sahih. Takut nanti niat baik kita utk ingatkan kawan2, jadi tuduhan memfitnah pulak.

See, teguran itu bagus, kan?

terima kasih kerana ingatkan aku..

..terima kasih sangat-sangat..

I appreciate it.

Orang kata, yang benar itu selalunya pahit untuk diterima.

Betul la tu.

dah terlambat untuk A, belum terlambat untuk Z..

...persoalannya, mampu atau tidak untuk mengejarnya..

Aku tak merasa jejak ke pentas graduasi, pegang skrol, pakai topi dan jubah siswazah, ambik gambar kebanggaan dgn mak ayah dsb. Ada juga rasa ralat dan terkilan, tapi dah terlambat. Dah terlambat untuk banggakan mak ayah aku untuk itu. Patutnya, dari dulu aku fikir sebegitu, kan? Tak habis-habis memberontak. Sudahnya, sendiri rosak.

Tapi aku bertekad, aku nak jejak juga ke pentas itu, pegang skrol itu, pakai topi dan jubah itu, demi membanggakan suami dan anak-anak.

Boleh ke, agak-agak?

Tuesday, November 1, 2011

The Journey: Sandakan-Lahad Datu-Kunak-Semporna-Tawau-Kunak-Lahad Datu-Sandakan (Part 1)


Anxious!

That was how I felt counting down to the scheduled date (22 October 2011). I couldn't sleep well. I even vomit quite a few times, indicating how nervous and excited I was towards the journey.

On the day itself, I woke the children up as early as 2.30am, for we had to catch a 7.25am AirAsia flight to Sandakan. Why so early? Well, we are from Kapar and to LCCT in Sepang will take about 45 minutes to arrive. Besides, handling 4 children early in the morning with only a few hours sleep is not an easy task itself. Right? :) My parents-in-law arrived around 4am to pick us all up. My 2 sis-in-law came along too, as one of them had to bring back the car. (aih, itupun nak cerita, ka?)
















The kids were all geared-up and excited. It took me a week to list and pack their baggage and belongings. Arriving at the airport, half sleepy, the kids kept on running around like the flight won't wait. It was only 5am! Zahin (my 28months son) had already fell and bumped his head onto the floor, while waiting for our flight to arrive, just after I performed Subuh. Breakfast? RM5 pau, RM7 Hot Chocolate! Expensive? Airport, maaa!!! :D

This was the first time ever my children flown in an aeroplane. Well, except for Dalia, because she had flown with AirAsia before, when she was 10 months old. They were all excited. I asked them to drink and eat some bread while departing so that they won't feel the air pressure in their ears. Luckily, they were all fast asleep short after departing. Awaken about half an hour before touch down, they experience the feelings using the toilet in the plane, while in the air. Hahaha! We didn't buy any foods on board for its too expensive. Might as well 'makan besar' on the ground!

Arrived in Sandakan (with my Ziyad won't stop saying he can't hear his voice loud and clear while talking, due the pressure while landing..duhhh!) around 10am and here started our beautiful scenery to Kunak.

...to be continued..

menyelit sekejap.. CCPP

Rindu sungguh rasanya dengan CCPP (cocoa collagen power plus) ni. Pertama kali mencubanya (tahun lepas) sememangnya terus jatuh cinta. Bagi peminat kopi tegar macam aku ni, kolagen yg berasaskan soya, mmg tak boleh masuk. Inilah alternatifnya. Terbaekk!!! Tak payah tunggu lama, dua minggu dah rasa perubahannya. Disebabkan aku sekarang sedang berbadan dua, maka amatlah seksanya menunggu habis pantang esok untuk menghadap CCPP ni lagi. Khasiatnya? Subhanallah. Keep on reading yaa...


Rugi kalau tak cuba, beb. Serius!!!






















Cocoa Collagen Power Plus mengandungi :
* Marine Collagen – Membantu mengimbangi hormon,mencantikkan kulit, menghaluskan dan menggebukan kulit
* Kacip Fatimah – Membantu merapatkan otot-otot rahim,faraj wanita dan memberi kehebatan dalam hubungan suami isteri
* Lobata – Membantu menambahkan tenaga, memontokkan dan menegangkan payu dara serta punggung
* Krimer bukan tenusu – Membantu meningkatkan daya kesihatan anda
* Dextrose monohydrate – Melambatkan proses penuaan

* Oligo saccharide – Menyahkan toksin dan meningkatkan sistem dalam badan
.
Kebaikan dan khasiat
* Membantu mengimbangi hormon
* Merangsangkan pertumbuhan sel baru/anti kedut
* Mencantik,menghalus dan menggebukan kulit
* Memontokkan dan menegangkan payudara serta punggung
* Melambatkan proses penuaan
* Merapatkan vagina dan mengeratkan hubungan suami isteri
* Mencantikkan kembali tumit kaki yang pecah
* Mencerahkan kulit secara semulajadi
* Memberikan tenaga
* Membantu mengurangkan keguguran rambut
* Melancarkan peredaran darah dalam badan
* Mengimbangi berat badan
* Meningkatkan daya penghadaman

* Pengurangan sengal-sengal dan lenguh-lenguh otot


Nak order? Tengok kat gambar tu, email segera, ya.. 


Wednesday, October 19, 2011

Jangan main2 dengan tekanan!

Pernah dengar perkataan 'meroyan'? Itu hasil tekanan jiwa selepas bersalin. Dalam bahasa inggerisnya, dipanggil 'post natal depression'.

Kalau tekanan jiwa itu berlaku sebelum bersalin, senang kata, sewaktu mengandung? Nak panggil apa? Dalam bahasa Inggeris dipanggil 'pre natal depression' dan simptom2nya amat jelas dan menakutkan.

Kenapa menakutkan? Kerana aku mengalaminya!

Bermula dua minggu lepas, macam-macam bayangan dan perasaan buruk berkecamuk di fikiran. Hati sakit sentiasa. Perkara sekecil kuman, mencetus letusan kemarahan dan akibat kemarahan melampau, jiwa jadi kacau dan penat badan menjadi-jadi.

Khamis lepas, aku pitam. Lebih tepat, aku mematikan diri. Membatu. Membisu. Tak mahu bergerak. Sehingga semua saraf dan degup jantung aku terasa begitu lemah dan sangat perlahan.

Yup. That was the peak of it. Yang aku ingat dan ingin masa tu, hanya mati. Anak-anak meraung. Berulangkali menelefon papanya suruh balik segera. Ziyad menggoncang tubuh aku kuat. 'Bangun ma, bangun! Yad sayang mama!' Airmata aku takberhenti mengalir. Aku dengar dengan jelas semuanya, cuma badan aku refused untuk bertindak balas. Dalia merasa degup jantung aku dengan kerap. Ya, dia tidak merasa degupannya. Kerana aku berada di awangan. Kerana degupan itu sangat perlahan. Aku hampir putus nafas. Sehingga suami aku pulang, kira-kira 45 minit selepas anak telefon. Dalia lambat ke sekolah pada hari itu. Dengan rambut tak berikat. Mujur baju sekolahnya sudah aku gosok siap-siap. Suami bersusah payah mengangkat aku ke katil. Membaringkan aku dengan baik. Sebelum meninggalkan aku sementara untuk menghantar Dalia ke sekolah. Bibir aku kering. Aku kehausan tapi tidak mahu minum. Semua perasaan aku tolak. Aku reject. Aku tidak mahu memandang suami. Rasa sangat benci. Sejak dari semalamnya lagi, sudah aku beritahu dia, aku tak larat dan tak mampu lagi. I even told him, I can't carry this pregnancy anymore. Dia menangis, saat aku memberitahu dia aku cuma mahu mati. Menjelang petang, aku perlahan-lahan sedar. Aku tanya pasal anak-anak. Sesungguhnya, aku rasa senang, bila suami ada bersama. Aku rasa selamat. Aku rasa diperlukan. Dengan kaki yang bergegar-gegar dan badan yang masih menggigil, aku kuatkan diri untuk berdiri dan berjalan. Ziyad tak lepas memandang aku. Sekejap-sekejap dia akan datang dan memeluk aku. 'Mama ok?' Dia akan bertanya, tak jemu-jemu. Petang itu, kami semua mengambil Dalia pulang dari sekolah. Melihatkan keadaan dia yang kurang terurus, aku jadi sayu. Malam itu, Dalia memberi berita baiknya. <--klik untuk membacanya. Jumaat esoknya, suami berada di samping aku, sepanjang hari. Memandi dan menguruskan aku.

Mengenang kembali saat itu, aku jadi sedih.  Apa puncanya? Banyak.

Antara puncanya, aku penat. Fizikal dan mental. Aku juga perlukan perhatian. Aku jadi marah dengan suami kerana sering membiarkan aku mengurus anak-anak dan kerja rumah sendirian. Aku penat melayan kerenah anak-anak, menghantar dan mengambil mereka ke/ dari sekolah, membuat kerja rumah, dan sebagainya. Dari situ, aku mula membayang dan berfikir yang bukan-bukan. Ilmu agama yang cetek memburukkan lagi keadaan. Aku sangat kecewa, bila suami sering pulang lewat dan keluar semula sebelah malamnya, balik awal pagi. Dan aku tambah marah, bila dia mahu 'bersama' walau sudah lewat, walau tahu aku penat. Aku pasti akan tolak. Dalam hati berkata, 'awak takde nak tolong2 layan anak, buat kerja rumah, alih2 nak kita pulak'. Saat ini, sesungguhnya aku hanya mementingkan diri sendiri. Otak seakan tidak mahu menerima bahawa dia sedang bertungkus lumus bekerja. Bilangan ahli keluarga yang bakal bertambah, menuntut dia berusaha lebih keras. Bukan aku tak tahu semua itu. Bukan aku tak tahu apa urusan dan ke mana dia pergi. Aku maklum semuanya. Tetapi AKU menidakkannya. I REFUSED to understand the situation.

Yang mencetus kemarahan dan tekanan aku pada hari tersebut ialah kerenah anak-anak. Aku penat mengurus dan melayan perangai 4 orang ni. Cabarannya sukar untuk aku bayangkan di sini. Orang boleh berkata, aku duduk rumah saja, seronok. Kalau aku duduk rumah, tapi anak sorang, ada kawan baik ajak bertandang, boleh keluar minum kopi di Coffee Bean atau juga menonton wayang bertemankan suami etc, mungkin aku boleh dikategorikan suri rumah yang seronok. Tapi aku ada 4 anak. Mengurus mereka adalah satu tugas berat. Membasuh pakaian sahaja sudah 3 trip, 3 kali seminggu. Memandikan, mengurus kencing berak si kecil, urus anak2 yang sekolah, suap makan, kemas rumah, basuh pinggan yang entah berapa puluh kali sehari, etc memang memenatkan. Ada masanya, sabar aku sangat tipis. Tapi aku tak suka pukul anak2. Aku cuma akan marah. Aku cubit. Kalau pukul pun, tak berbekas. Walau dengan hanger. Memang anak-anak itu rezeki. Aku tak nafi. Cabaran untuk memperoleh rezeki Nya itu, bukan calang-calang. Tapi sebenarnya aku menyampah dengan persepsi skeptikal orang sekeliling. Ah..Biarlah! Bukan mereka tahu susah senang kami. Bukan mereka juga yang beri makan kami anak beranak.

Esok, genap seminggu peristiwa sedih itu berlalu. Kini aku beransur pulih. Kaki sudah makin kuat untuk memandu dan bergerak. Cuma belakang aku masih belum pulih sepenuhnya. Akal pun dah semakin waras. Mujur suami aku penyabar. Dia ingatkan aku pada Allah, tiap waktu. Aku harap dia tidak berasa kecewa dengan aku. Aku harap dia terus kuat melayan kerenah kehamilan aku. Aku berdoa agar Allah sentiasa teguhkan imannya, dalam usaha menjadi pemimpin keluargaku.

Ya Allah, bantulah aku. Bantulah suamiku. Bantulah anak-anakku.

p/s: aku menghadapinya hanya dengan suami dan anak-anak. tanpa bantuan kawan, keluarga atau jiran. walau aku buat status di fb menyatakan aku tertekan, kawan yg lebih 1k itu tidak berbuat apa2. mereka juga ada permasalahan mereka sendiri.:) semoga mereka tidak mengalami tekanan, spt aku. Semoga Allah pelihara mereka, dari musibah dan beban berat, sepanjang hidup mereka. Insya Allah.

Friday, October 14, 2011

Terima kasih Dalia sayang..



klik pada gambar untuk paparan lebih jelas.















Pulang dari sekolah petang semalam, Dalia seperti biasa. Hanya selepas makan malam, dia memberitahu ada berita baik untuk papa dan mama. Ditunjukkannya kad laporan peperiksaan dan ujian penilaiannya. Tak terkata. Hanya linangan air mata yang laju menitis. Gembira. Ini sudah cukup membahagiakan papa &  mama. Memang benar2 satu berita baik. Semoga anak mama terus cemerlang. Mama doakan peperiksaan akhir tahun yang bakal menjengah minggu hadapan (17 Okt hingga 21 Okt, 2011) akan Kakak hadapi dengan tenang dan bersungguh-sungguh. Ya, baru darjah 1. Mama tahu itu. Tapi itu tidak bermakna pelajaran harus di pandang sambil lewa. Darjah 1 permulaan langkah lebih jauh. Darjah 1 bukan waktu main-main. Tidak ada istilah 'honeymoon' dalam belajar. Percayalah, I've been through it and regrets are at no use at all. Semoga pencapaian kakak jadi panduan adik-adik.

I'm proud of you!

Tuesday, October 11, 2011

Bosan dengan orang yang bodoh sombong..

Benci!

Mementingkan diri sendiri.

Tak boleh ke agaknya kalau tak menyusahkan orang? Nak mati ke, nak kemalangan ke, jangan libatkan orang lain, boleh tak?

Menyampah sebenarnya dengan mereka2 yang kononnya bijak ni. Aku paling tak suka bila ianya melibatkan murid2 sekolah. Apatah lagi sekolah rendah.

Ya, aku bercakap tentang mereka yang memandu secara melulu. Dan paling menjengkelkan, bila si pemandu melulu yang bodoh itu membawa kanak-kanak sekolah!!!! Mana mungkin seorang yang berakal dan waras, memandu sedemikian, tanpa memikirkan keselamatan anak-anak yang di bawa? Nowadays, kira duit je ke?

Memandu menongkah arus, lebih muatan (seat 18 murid, bawak sampai 25 murid! gila ke apa??!!), tak pakai/ sediakan tali pinggang keledar, memandu melebihi had laju dan banyak lagi kesalahan trafik yang mengundang kepada kemalangan maut yang jadi 'makanan' harian mereka yang bodoh ni.

Apa nak jadi?

Aku harap sangat, ibu bapa di luar sana, kalau boleh hantar/ ambil anak sendiri, buatlah. Kalau tak dapat, atas sebab kerja dan sebagainya, MOHON perhatikan dan pastikan si penghantar anak anda tu, jenis orang yang bertanggungjawab dan mementingkan keselamatan.

Mencegah lebih baik dari mengubati. Kalau dah jadi yang buruk kat anak kita, menyesal apa pun tak berguna lagi. Repot polis? Kes-kes terpencil macam ni, susah nak dapat layanan.

Sunday, October 9, 2011

Hati..

Mungkin sebab mengandung, emosi aku banyak berkecamuk. Marah dan sensitif, tak menentu. Aku sakit hati, mudah sakit hati dengan macam2 perkara2 yang berlaku sejak akhir2 ni. Semuanya akan aku kaitkan dengan apa yang PERNAH berlaku sebelumnya. Malah, 7, 8 tahun lalu. Dan air mata ini mudah sungguh mengalir. Aku rasa terpinggir. Tak dipeduli. Sendiri. Ada waktunya juga, aku mahu pergi jauh2 dari tempat bermastautin kini. Aku penat memujuk hati. Aku jenuh merawat luka sendiri. Ada ketikanya juga aku berasa yang aku sudah sedia untuk dijemput 'pergi'. Anak-anak... merekalah penguat semangat aku. Bila hati aku luluh, aku akan pandang mereka. Aku akan berkata pada diri sendiri, 'kuatlah hati, demi anak-anak ini'. Aku malu memohon padaNya untuk kuatkan diri, tenangkan hati sendiri, sedangkan aku tak cukup berusaha untuk mendapat ketenangan itu. Tapi pada siapa lagi harus ku luahkan? Bila aku termenung, suami akan tanya, kenapa. Dan aku akan cuma menggeleng kepala. Bila aku menangis sendiri & berhingus, suami akan tanya juga, dan aku cuma kata, 'nak selsema agaknya'. Kalau ikut rasa hati, ingin ku luahkan segalanya pada dia. Tapi, cukup2 lah aku membebankan dia dengan emosi aku..... Dia juga ada beban masalah yang tidak dia ceritakan pada aku. Kadang kala aku rasa seolah aku mengerti hatinya, tapi sesungguhnya, banyak yang aku tidak tahu. Cuma, jika bebanan itu terlalu berat, dia akan kelihatan lain macam. Dan aku hanya akan bertanya, jika aku rasa perlu, jika aku rasa dia memerlukan. Adilkah aku?

Abang.. kalau ada apa2 jadi pada ayang, selagi tidak melibatkan kematian, tak perlu lah beritahu mereka, ya.. Biar kita uruskan sendiri, ok? Ayang dah penat terasa hati. Maafkan ayang juga... sebab kurang memahami abang..

Thursday, October 6, 2011

Kalendar 2012; Cuti umum dan cuti sekolah.


Tentu ramai yang tercari-cari kalendar cuti sekolah 2012, kan? Nak plan bercuti la tu..! 

Nah, aku copy paste jek. :)

 

Malaysia School Holidays & Public Holidays 2012 Calendar. Cuti Umum & Cuti Sekolah 2012

Update on 09-09-2011: School Holidays for both Malaysia and Singapore have been updated.
Malaysia School Holiday:
10.03.2012 - 18.03.2012
26.05.2012 - 10.06.2012
18.08.2012 - 26.08.2012
10.11.2012 - 01.01.2013
* In Kedah, Kelantan and Terengganu, holidays start and end a day earlier

Click here for 2011 Public and School Holidays





January
S M T W T F S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
February
S M T W T F S



1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29


March
S M T W T F S




1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
April
S M T W T F S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30




May
S M T W T F S


1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

June
S M T W T F S





1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
July
S M T W T F S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31



August
S M T W T F S



1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
September
S M T W T F S
30




1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
October
S M T W T F S

1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31


November
S M T W T F S




1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
December
S M T W T F S
30 31



1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29


Legend:
   Malaysia National Holiday
   State Holiday
   Malaysia & Singapore School Holiday
   Malaysia School Holiday Only
   Singapore School Holiday Only
Comprehensive Malaysia related websites in our Malaysia Directory section.
* Subject to change
credit to: http://www.onestopmalaysia.com/holidays-2012.html


Holidays
Date Holiday Applicable to
1 Jan (Sun) New Year All except Johor, Kedah, Kelantan, Perlis & Terengganu
14 Jan (Sat) Yang di-Pertuan Besar
Negeri Sembilan's Birthday
Negeri Sembilan only
15 Jan (Sun) Sultan of Kedah's Birthday Kedah only
23 Jan (Mon) Chinese New Year National
24 Jan (Tue) Chinese New Year (2nd Day) National except Kelantan and Terengganu
1 Feb (Wed) Federal Territory Day Federal Territory of Kuala Lumpur, Labuan & Putrajaya only
5 Feb (Sun) Prophet Muhammad's Birthday
(Maulidur Rasul)
National
7 Feb (Tue) Thaipusam Kuala Lumpur, Putrajaya, Johor, Negeri Sembilan, Perak, Penang & Selangor only
4 Mar (Sun) Anniversary of Installation
of Sultan of Terengganu
Terengganu only
6 Apr (Fri) Good Friday Sabah & Sarawak only
15 Apr (Sun) Declaration of Malacca as
a Historical City
Malacca only
19 Apr (Thu) Sultan of Perak's Birthday Perak only
1 May (Tue) Labour Day National
5 May (Sat) Vesak Day National
7 May (Mon) Hari Hol Pahang Pahang only
17 May (Thu) Raja Perlis' Birthday Perlis only
30 May (Wed) Harvest Festival Sabah & Labuan only
31 May (Thu) Harvest Festival Sabah & Labuan only
1 Jun (Fri) Hari Gawai Sarawak only
2 Jun (Sat) Hari Gawai Sarawak only
2 Jun (Sat) Agong's Birthday National
17 Jun (Sun) Israk & Mikraj Kedah, Negeri Sembilan & Perlis only
7 Jul (Sat) Georgetown World Heritage City Day Penang only
14 Jul (Sat) Penang Governor's Birthday Penang only
20 Jul (Fri) Sultan of Terengganu's Birthday Terengganu only
21 Jul (Sat) Awal Ramadan * Johor, Kedah & Malacca only
6 Aug (Mon) Nuzul Al-Quran Kelantan, Pahang, Perak, Perlis, Penang, Selangor & Terengganu only
19 Aug (Sun) Hari Raya Puasa * National
20 Aug (Mon) Hari Raya Puasa * National
31 Aug (Fri) National Day National
8 Sep (Sat) Sarawak Governor's Birthday Sarawak only
16 Sep (Sun) Malaysia Day National
6 Oct (Sat) Sabah Governor's Birthday Sabah only
13 Oct (Sat) Malacca Governor's Birthday Malacca only
24 Oct (Wed) Sultan of Pahang's Birthday Pahang only
26 Oct (Fri) Hari Raya Haji * National
27 Oct (Sat) Hari Raya Haji (2nd Day) * Kedah, Kelantan, Perlis & Terengganu Only
11 Nov (Sun) Sultan of Kelantan's Birthday Kelantan only
12 Nov (Mon) Sultan of Kelantan's Birthday Kelantan only
13 Nov (Tue) Deepavali National
15 Nov (Thu) Awal Muharram (Maal Hijrah) National
22 Nov (Thu) Sultan of Johor's Birthday Johor only
11 Dec (Tue) Sultan of Selangor's Birthday Selangor only
20 Dec (Thu) Hari Hol Almarhum Sultan Johor Johor only
25 Dec (Tue) Christmas National
* Subject to change

Wednesday, October 5, 2011

Lelaki yang bernama suami...

Peringatan: Suami kita adalah yang terbaik bagi kita, dikurniakan olehNya. Namun perlu diingat, dia bukan malaikat, bukan nabi juga. Dalam usaha membahagiakan rumahtangga, kerjasama diperlukan antara keduanya. Understanding each other right, is the best solution ever! Kalau encik suami rasa isteri salah, encik suami pun salah juga, kerana tak mengajarnya. 
*******************************************

Suami. Ringkas perkataannya, kan? Namun tanggungjawabnya besar dan beban yang dipikul sebenarnya sangat berat. 

Entri kali ini bukan untuk memburukkan lelaki yang bernama suami. Bukan juga mengangkat status wanita yang bernama isteri, membuta tuli. 

Jika sang suami memerlukan perhatian isteri, kena tahu, begitu juga sebaliknya. Jika suami mahu isteri mendengar kata, begitu juga sebaliknya. Jika suami mahu bahagia, bahagiakanlah isteri dan ahli keluarga. Jika suami mahukan rumahtangga yang aman sentosa, usahakanlah ke arah itu dengan isteri, bersama. Kalau boleh mengadap kerja, melayan 'client', 'meeting' dan sebagainya hingga jam 2, 3 pagi, adilkah pula melayan isteri dan keluarga hanya 2, 3 jam sehari, sedangkan  layanan yang dituntut suami, LEBIH 24jam, 400 hari? Fikir, fikir dan fikir. Cuba dengan tekun untuk berlaku adil, pada isteri, pada anak2. Mudah untuk mengatakannya, namun susah melaksana? Tak cuba, tak tahu!

Sila duduk sebentar, bertanya pada diri sendiri, apa yang anda sebagai seorang suami, tahu mengenai si isteri. Apa warna kesukaannya? Makanan kegemarannya? Aktiviti sekolah yang digemarinya? Hobinya? Cita-citanya? Minatnya? Jiwanya? Tu baru isteri.. anak2 pula? Silap haribulan, anak dah tahu mengeja, membaca, mengira pun, anda tak tahu, kan? Berapa banyak masa sebenarnya, yang telah anda luangkan untuk mereka? Pernah anda kira? Anda mengharapkan disambut dengan senyuman dan gelak tawa ria isteri bila pulang dari kerja, ada anda usaha untuk membuat perkara yang sama, memberikan senyuman dengan wajah ceria, sewaktu menjengah ke rumah, menemui isteri, usai pulang dari kerja? Adilkah itu? Mengharapkan isteri melayan anda bagai raja, kerana penat dgn kesibukan seharian bekerja, sedang anda melayan isteri seperti amah di istana sendiri, tanpa mengambil tahu kesibukan dan kepenatannya mengurus istana dan anak2 kalian. Adilkah itu?

Suami memerlukan isteri sebagai penenang hati, pengubat duka. Begitu juga sebaliknya. Malah, seorang lelaki yang bernama suami ini, bukan sahaja diperlukan oleh sang isteri, tetapi juga diperlukan oleh ahli keluarga yang lain, kerana asasnya, lelaki adalah pemimpin dan pemimpin bertanggungjawab memimpin ahli keluarganya.

Apa yang dimaksudkan dengan pemimpin, memimpin, dipimpin dan terpimpin?

Jika mahu dihuraikan, terlalu panjang. Asal saja seorang lelaki itu tahu tugas dan amanah yang perlu di galas, menjadi pemimpin, untuk memimpin, bangga dengan yang dipimpin dan mendamping terpimpin adalah mudah.


Tuesday, September 27, 2011

ehh..lelaki cina itu!!!!

Tak pernah sekali pun (seingat aku), menoleh lebih dua kali kepada seorang lelaki. Dengan suami aku pun tak pernah (sebab dengan suami, toleh sekali dah melekat..tak beralih lagi. hehehehe).


This chinese guy, he was not bad. He was not a maniac nor a menace. 


He was HANDSOME!


Tak nampak macam cina. Pada aku, kalah Daniel Wu. Kalah juga Louis Koo. Tapi, sekali tu je lah aku ternampak dia (keluar dari sebuah restoran cina, berdekatan rumah aku ni) pagi itu, selepas menghantar anak ke sekolah. 

Sampai ke rumah, puas juga ku tahan untuk tidak memberitahu suami, takut dia berkecil hati. Tapi aku tak pandai sembunyi2 perasaan seronok ni. HaHaHaHa! Bila cerita kat dia, dia relax je.. Selamba je dia cakap,
 'ye la, papa bukan jenis handsome..manis je.. lgpun, mama kan mmg minat cina mix dgn india mix, kan?'

Haaaa! Suami aku sangat best ke, tidak? Sporting beb! Puas aku menahan cuak, kot2 dia melenting. Tapi dia relax je. Ye lah..aku kan dah jadi isteri dia. Lg pun, aku bukan gila meroyan nak pi menggatal pulak. Aku pun sedar diri, bukan lawa mana nak 'ngorat' org hensem.. muahahahahahahhahah!

Monday, September 26, 2011

Pakcik! Pi bikin gigi dulu..boleh? :p

Tiba-tiba teringat kisah seorang pakcik tua, yg mungkin berusia dalam lingkungan 60an, merupakan pelanggan tetap sebuah restoran yang selalu kami kunjungi.

I thought it was only me who knew his behaviour. But one day, when we (my husband, kids and me) just finished our breakfast at the said restaurant, bumped into that old man and suddenly my hubby said, 'that old man is naughty.'

I was like, err..what? Then he told me that, that old man often teasing girls and ladies.

Senang cakap, GATAL. 
Pernah suatu hari, sedang aku membeli buah-buahan potong di tepi jalan, pakcik tua tersebut lalu sambil melaung kuat, kepada akak penjual buah, 'hi sayaaaaaaaaaaaaaangggg'. Aku terkejut. Tapi akak tu seolah tak kisah. Tanpa tunggu pertanyaan aku, dia menjelaskan, 'pakcik tu memang mcm tu, selalu sayang..sayang lah, i miss u lah, tiap kali lalu sini. Akak rasa dia ada short la.' OMG! Hahahaha. Ketawa besar aku. Manakan tidak, pakcik tu, sebatang gigi pun tak ada!

Rupa lawa? Jauh sekali. heheheheheheheh..

Takpe lah, setidaknya dia menceriakan hari orang sekeliling yang melihat telatah dan menyaksi gelagat GATALnya itu.

Tuesday, September 20, 2011

Sekitar majlis pernikahan dan persandingan Eleena & Faiz

Date: 16 September 2011 (Nikah)
            17 September 2011 (Sanding)
Venue: Sect. 9 Shah Alam.

Malas pulak rasa nak taip2. Tengok gambar je lah ye..

Darling, mmg suka bergambar kat tpt cantik2. :p

my lovely sis.

Ayah, 1st time menikahkan menantu. hehehe.

upacara membatalkan wudhuk

pose for the cameras!

Muhammad Faiz Al-Juhari & Eleena Rusli

Pelamin. Minat dgn lighting yang colourful tu? contact me! :D

Mak, Ayah, Pengantin dan adik beradik!

saya dan suami saya!!!!

Emcee of the night. :D

my Dalia.

Makan beradab.






Selamat pengantin baru, Nina. Kakak doakan kalian bahagia dan berkekalan hingga akhir nyawa. Love u, sis!

Thursday, September 8, 2011

Review: Baby Sebamed Range


To me, this range is the best for babies. Though a little expensive but its worth it for your loved ones. Been using the Baby Cream (used to be Care Cream) since my first baby (she's 7, now) and it never let me down. Recently bought the Baby Lotion for my 4-year-old girl, who had rashes due to her fibre-glass cast, and it does an amazing job. Just one day and all the rashes has gone. Keep continuing using it till today (it's only been 3 days since I bought it) just to smoothen her skin complexion.I use it too, due to rashes I'm currently experiencing with this 5th pregnancy and it does wonders to me, too!

This product range is highly recommended by me, especially if you have a sensitive skin babies/ children. They have Sun Care too!

Look for them at the pharmacies near you.

Wednesday, September 7, 2011

Aidilfitri 2011

Apa yang best? pada aku biasa-biasa aje. Even pada raya kedua, rasa sangat teruk dan tak best!

Apa nak buat, kan? Asalkan anak2 rasa seronok, sudah cukup. Mood nak update blog pun tak datang2. Sibuk? Tak juga. Raya cuma masak nasi himpit dan kari ayam. Mak mertua buatkan ketupat pulut dan kuah kacang Cocos. Pregnancy kali ni aku rasa lemah dan berat sangat. Tak banyak yang boleh aku buat. Mood  manjang tak ada.

Pra-raya pada aku seronok. Perasaan nak raya tu, seronok. Shopping baju anak2, beli langsir, sarung Klippan, kasut dan meja makan. Tengok muka anak2, yang kelihatan seronok walau puasa, menambah rasa ghairah nak beraya. hehehehe.

Aidilfitri kali ni juga mencatat sejarah tersendiri. Habis semua rumah pak2 & mak2 sedara belah mak aku yg kami kunjung! Cuma rumah Anjang je belum terjah, sbb dia balik Kelantan lama sgt. hahahah. Sekarang dah mula sibuk dengan urusan majlis kahwin adik aku, minggu depan. Hujung minggu ni mungkin bertandang lagi rumah mak, tgk2 dan bantu2 apa yg patut. (dengan keluhan berat) tak banyak juga yang aku boleh bantu. Anak2 sekolah, dan kecik2 lagi. Aku tak suka anak2 hingar bingar rumah mak. Nanti tak jadi apa. Elok2 boleh tolong2 siap itu ini, jadi kelam kabut dek anak2 kecik ni. Jadinya, aku cuma buat dan akan buat apa yang mak suruh aku buat. Nampak segala persiapan pun, dah hampir selesai. Minggu ni, my hubby akan siapkan wiring kat umah mak. He's the man! :) Last week before raya dah bertandang juga rumah mak (anak ponteng sekolah) sebab kena stay utk tunggu orang repair & servis aircond. dah banyak kali panggil orang buat, kata ayah, tp teruk gak. Makanya, hubby aku panggil this service company yang mmg trusted by him dan dah banyak kali pasang, servis & repair a/c rumah aku, studio dan ofis hubby. So far, ayah dan mak kata, OK.

Semalam, paling bahagia! My sweet darling Dalili took off her leg cast.. Now she can walk (even not properly; still adjusting, maybe) and this morning, she was riding her bicycle! You don't know how I felt, yesterday when they took off the cast, when we physio her to walk around, when we saw the blur face of her trying to adjusting her leg, when she cried of 'panic' pain, when we saw her skin shedding off, while I was cleaning it, and when I saw the redness of the itchy rashes that occurs due the long wrap. I tried not to cried. Was hard to hold back my tears. Luckily she didn't see but my hubby did!

Well, hoping that everything will be ok.

Wishing all Muslims, Salam Aidilfitri dan maaf zahir batin!


Friday, August 19, 2011

10 malam terakhir..

Menantinya, mengujakan. Namun mengenang amalan yg sedikit dan tak seberapanya, mendukacitakan. Kerap terngiang-ngiang dalam hujung sedar, apa mungkin dipertemukan dengan Malam Qadar; sekali lagi. Apa mungkin segala doa, diterima Allahu Rabbi.

Namun sungguh, aku bersyukur kerana dipilihNya untuk sedar akan baik buruk suatu perkara dan tindakan, sebelum tersasar terlalu jauh, sebelum jalan pulang perlu disuluh. 

Masih banyak yang perlu digali dan dicari. Masih terlalu banyak kekurangan diri yang perlu diperbaiki. Moga terus diberi keteguhan iman dan ketabahan hati. Moga terus dibimbing dan dikasihi.

Insya Allah.

Tuesday, August 16, 2011

My darling Dalili 2


Poor my darling Dalili. She'll be wearing this fiberglass cast till after Raya. Luckily, its a fiberglass cast; lighter. I was so frustrated when the doctor said she has to continue wearing it, the last time I brought her to the hospital for second checkup/ follow up.

When we bought her a new pair of Raya shoes, and she asked whether she can wear it, I was torn. How can she? She's turning 4 this coming Malaysia Day (Sept 16 2011), and watching her like this, burning me inside and out.

But she's still can't sit tight. She's an active girl, what can I say? Since the cast is a bit lighter now, she's started jumping around again. Been raising my voice, been slow-talking to her, this cheeky little darling of mine is so stubborn. :p

Sometimes she whines, uncomfortable with her cast. I feel helpless. What can I do to lessen her burden? Not a day goes by that I don't cry watching her while she's asleep. Really hope that after Raya, she'll be fully recovered. According to the doctor, she won't remember that she has had a broken leg, even after 15 years time. Let's hope the doctor's right. Ya Allah, please help my darling Dalili.

Next follow up, 6 September 2011; 10 days to my sister's wedding.

Ya Rabbi, permudahkanlah segalanya. Kasihanilah anak kecilku ini.

Wednesday, August 3, 2011

My darling Dalili

kesian dia. but still boleh lagi senyum. but now, Darling dah ok. next week maybe bukak cast. dia mengadu rimas je. tak selesa. gatal, tp nak garu tak boleh. kesian anak mama. masa dpt tau result x-ray, rasa jantung macam nak luluh. terus rasa marah dan geram pada papa dia, sebab delay2. sbb sibuk sgt dgn kerja. terus air mata bergenang; sedih dan marah. tp sekejap jek. benda dah jadi, apa nak marah2 lagi. bulan puasa pulak tu. anggap dugaan je. but lepas tu, papa cakap 'ok ma. marah la papa, pukul la papa..' oh! sedih, ok? hehehehe..

hopefully next checkup, darling dah ok sepenuhnya.

tak larat dah sebenarnya nak berdukung je tiap kali mandi, berak, kencing etc. anak2 lain pun kena urus juga. baru nak duduk kang, anak kecik nak susu, dah tu kang si sakit nak berak, itu ini begitu begini. tau, dah nature suri rumah begitu, but as a human being, aku penat juga. bila hubby ckp dia penat bekerja, aku berkata juga dlm hati, 'kalau aku pun bekerja, dah tentu aku buat kerja rumah juga, kan? urus anak juga, kan?' tp nanti sure balasan kata2 nya ialah: 'itu dah tugas isteri'

so, malas nak argue, malas nak fikir panjang dan sakitkan kepala, lantakkan aje. kalau aku diam je tu..tau la dia aku marah dgn dia. hehehe..

Tuesday, July 26, 2011

kerana geram..

memandu laju.
kat kawasan perumahan, bawak lebih dr 40km/j.
tak pakai talipinggang keledar.
menongkah arus pulak lagiiiiii!!!

awak tu bawak Van Sekolah, tau tak???!!???

Geram sungguh aku dengan Van Sekolah yang satu ni. Pernah sekali aku jeritkan dari laman umah aku ni sebab bawak laju. Dia pandang 'kerek' je dengan aku.

Dah 3, 4 kali juga aku tengok dia menongkah arus, konon ikut short cut nak masuk simpang rumah aku ni. Nak ambik gambar, sebagai bukti, aku tak terdaya kerana aku sedang memandu juga. Cilaka!

Bayangkan kalau ada apa2 terjadi? Kalau dia (si pemandu) je yang mati, aku tak kisah, kemungkinan besar aku padankan muka dia lagi ada (mcm jahat sangat aku ni, kan?). Tapi kalau budak2 dalam van yang dia bawak tu terkorban, macam mana? Terus terang aku cakap, kalau jadi apa2 pd bdk2 dlm van tu, dan dia cuma cedera ringan je atas kemalangan ke atau apa ke yg disebabkan kecuaian dan kebodohan dia, aku tak teragak-agak nak sepak terajang dia kat situ jugak, tau!

Hari ni, aku terserempak lagi dengan Van Sekolah sama, pemandu yang sama, memandu menongkah arus, dengan 5, 6 orang kanak-kanak berusia sekitar 6 tahun di dalamnya. Lantas, aku dial 1800889600, repot ke LPKP. Bior lesen dia digantung. Kalau dia dapat tahu aku yg repot dan dia nak marah aku, pg mampus, aku tak takut. Aku lagi takut kalau ada budak yang mati sebab kebodohan dia.

Cuba bayangkan, anak kita yang ada dalam van tu..

note: aku dah repot polis, tp sampai ke hari ni (8/9/2011) masih jugak lagi aku nampak dia menongkah arus. tak laku ke repot aku, ha? atau polis dah malas?

Wednesday, July 20, 2011

Si hensem dah potong rambut...:D






Orang selalu ingat dia girl. Aisehh!! Takde rupa boy ke walau dia rambut panjang? Tapi sekarang dah hensem..makin hensem. Mama Papa pun makin sayang. Now A-een dah mula berhenti susu badan. Dah 3 hari tak nenen. Nak jadi abang, kena belajar. :) Abang? huhuhu.. abg chik la diaaa....!!
There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online