Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Friday, December 2, 2011

Kena tegur

Suatu waktu dahulu (macam lama sangat!)...

Aku suka fwd2 email, yang aku rasa bermanfaat. Nak2 lagi, yang berbau islamik. Apatah lagi yang di akhir emailnya, ada diselitkan sabda Nabi S.A.W:-

"Sampaikanlah pesanku, walaupun hanya satu ayat."

Mesti ada yang pernah buat, kan? Ya, aku faham, niat kita baik. Tapi dalam niat baik itu, ada sedikit perasaan malas. Malas untuk menyemak dan memastikan bahawa pesa atau dalil yang disebut dalam kiriman email tersebut, sahih atau tidak, benar atau memesongkan. Betul? Aku juga begitu, sebelum ini.

Satu hari, aku terima email balas dari makcik suami aku. Beliau bertanya, dari mana datangnya hadis tersebut (aku tak ingat email yg aku fwd tu berkenaan apa) dan apa dalil yang sahihnya. Terus aku jadi terpukul. Lantas dengan cepat aku cari (google, terjemahan quran etc) mana datangnya, hadis dan siapa yang meriwayatkannya.

Semenjak dari itu, andai aku dapat email sedemikian, pasti aku akan cari sumber sahihnya. Aku dah terbiasa. Begitu juga kalau dapat khabar mengenai halal haram sesuatu makanan/ premis etc, aku akan terus ke laman web JAKIM. Alert and careful. Bahaya juga kalau sengaja sebarkan, tanpa sahih. Takut nanti niat baik kita utk ingatkan kawan2, jadi tuduhan memfitnah pulak.

See, teguran itu bagus, kan?

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online