Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Thursday, January 13, 2011

Masjid, surau khas untuk lelaki sahaja?

Semalam, lepas balik dari klinik, singgah sebentar di masjid berdekatan utk solat maghrib. Dah dekat dengan masjid, apa salahnya berhenti untuk solat, kan?

Sepanjang usia (dibukakan hati) untuk melangkah ke masjid/ surau apabila berkesempatan dan tiba waktu solat, ada sedikit kekecewaan yang ingin diluahkan. Terasa seperti di diskriminasi pulak. Bila mana ruangan wudhuk wanita, acapkali berdekatan sangat dengan tandas dan laluan ke tempat solat wanita, terdedah, malah berkemungkinan membolehkan jemaah wanita dan jemaah lelaki bertembung. Rasanya mungkin lebih indah jika dibuat satu laluan khas atau juga, buat seperti tempat solat di R&R Seri Kembangan, Dengkil dan yang seangkatan dengannya yang menyediakan tempat wudhuk di dalam kawasan tempat solat wanita. Lebih tertutup, selesa dan lebih slander-tolerant (mengelak fitnah).

Siapalah saya untuk mempersoal kemudahan yang dah disediakan, ye tak? bersyukur aje lah, ya?

Saya orang Islam. Saya wanita Islam. Makanya saya bertanya; apakah masjid & surau khas untuk lelaki sahaja? Apakah disebabkan kaum wanita jarang ke masjid/ surau makanya tempat solat kami disediakan tapi sekadar melepas batuk di tangga sahaja? Macam diskriminasi la bunyinya.

Wallahualam.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online