Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Friday, January 7, 2011

sakit jantung - tolong berhenti merokok, tolong turunkan berat badan dan kadar kolesterol anda



fakta - 60% rakyat malaysia (kanak-kanak dan dewasa) mengalami obesiti dan berat badan berlebihan. Pembunuh utama rakyat malaysia selain dari kemalangan jalan raya, adalah penyakit jantung. Penyumbang utama kepada penyakit jantung adalah obesiti dan tabiat merokok.

Jadi? TOLONG, berhenti merokok. Pada yang dah berumahtangga, kasihan pada anak2 dan keluarga . Yang menghidu asap rokok itu pun, sama risiko bahayanya! Senang cakap, kalau nak mati cepat, go ahead. Pi mati sorang2. Tapi itu akan membuatkan anda seorang yang AMAT mementingkan diri sendiri. Membuat pilihan untuk merokok dah nampak yang anda selfish. Melibatkan ahli keluarga dan orang lain? Teramatlah selfish nya!!!! Tak sayang anak ke? Tak sayang bini? Tak sayang adik beradik? Ya, mungkin sekarang anda kata, masih muda belia. Badan masih kuat. Sepam dua takde hal, tak mengapa. Perlu diingat, sakit tak mengenal usia, ye. Ajal maut pun tak pilih masa.

Untuk rekod, my dad pernah dimasukkan ke hospital 2 kali kerana masalah hempedu (ada batu, beb) akibat merokok. Mujur dia dah berhenti merokok sekarang. My uncles ada sakit/ lemah jantung due to smoking juga. Hanya sorang yang dah berhenti merokok. Yang lain masih laju menyedut toksin, despite the penyakit! Kot ye pun anak2 dah besar, takkan tak nak tengok diorang kawen, beranak, dapat degree etc semua?

Sharing is caring. This post written to show you, how much I care. Please, QUIT SMOKING. Susah? Jumpa lah doktor pakar. Banyak dah di pasaran 'agen' bantuan untuk berhenti merokok ni. Please..Please..Please..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online