Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Monday, April 20, 2009

bagaimana sebenarnya untuk mendidik anak?

orang kata, sayang anak tangan-tangankan...

tangan2kan yang macam mana ekk?

pada aku, it depends. tgk tahap kenakalan dan 'kebijakan' anak juga.

aku nak tekan kan di sini, bila budak tu nakal, dan tak reti duduk diam, maknanya akal dia sedang berfungsi hebat dan dia perlu menyalurkan curiosity dia dengan apa yang dia tahu gunakan. makanya, tu yang jadi barang pecah lah, tv rosak lah dsb. selain dari tangan kaki yang tak reti diam, mulut juga di ambil kira.

penat? sememangnya!! JADI, SEKIRANYA ANDA MEMPUNYAI ANAK YANG NAKAL, PUT A POSITIVE SET IN MIND, THAT THEY ARE ACTUALLY BRIGHT AND MAYBE GENIUS!

muehehheheheh...

anak2 aku pun nakal juga. but then, bila aku compare2, mereka sebenarnya tidak lah nakal yang tak bertempat. ada anak2 orang yang lagi nakal dan lagi tak makan saman.

apapun, hukum diri sendiri dulu, baru fikir hukuman sesuai untuk anak.

THIS WON'T AFFECT THE HYPERACTIVE KIDS.

coz hyperactive kids are normally has no feelings. they tend to do whatever they want to do, without thinking (accordingly; to kids ability, of course). how to recognise a hyper active kid? try to ask them something, or such a simple question (ask a 5 year old, ones) like what is his name? if he answers by sighing or just grinning and then flew off and continue playing around without answering you, that's the one. notice that they are not shy, its just the feature. they are all like that. basically.

bright kids? tend to talk almost all the time. but do notice they won't talk rubbish. they'll talk about what they did through out the day, at school, where they have been yesterday, or even last week. the inputs in their mind seems to be so much and too many, they can't even stop expressing and explaining. well, of course, the adults will get bored. tired to entertain and be 'entertained' by them. hahaha..this is common.

bukan nak cakap anak2 aku paling hebat di semesta ini, but i'm proud of them. tahap kebijakan dan kenakalan mereka, masih mampu aku tangani dan hadapi. they do make me cry and tired but then, they often make me laugh and sing along too..

nak kata tak pukul langsung, very the tipu one..cuma aku malas nak start memukul sebab aku sebenarnya amat sukar mengawal tindakan refleks yang negatif itu. jadinya, di rumah aku lebih hebat terjerit-jerit memarahi mereka. tapi..kalau dah sakit anak tekak aku ni menegah, tak dengar juga, hinggap juga libasan hanger ke kaki.

note: tolong pukul anak, kat kaki je ye...

ada org tegur aku kononnya aku pukul anak kat belakang sampai nak gugur jantung..bunyi memang ganas tapi yang memukul lebih arif. memang kat belakang tapi bukan exactly kat kws bahaya. i know what i'm doing. takkan aku beranakkan diorang susah2, nak membunuh pulak senang2, kan? i love my children but that does not grant me to 'kill' them.

mak ayah aku dulu lagi ganas. hantuk kepala kat dinding, libas dengan hanger, tali pinggang, baling bangku, backhand, siap nak bantai dengan kyu golf lagi. tu belum kira kena kurung dlm jamban la...apa la..elok je otak aku ni bergerak ha..boleh plak fikir yang aku tak nak buat anak2 aku mcm tu..tapi itu masa mak ayah aku masih panas. aku je kena. adik aku no 2 tu kurang. mungkin sebab aku yang paling 'hebat'. tu la hukuman pun hebat. adik2 lain? mampus tak merasa!! abih2 pun kena sepak je. alasan mak aku, malas dah..nanti naik darah tinggi la..apa la..

lantak!!

yang penting, ada akal sila guna sebaik mungkin. aku? takde terfikir lagi nak bantai anak dengan kayu golf atau hantuk kepala diorang kat dinding. cubit dan sepak? normal. piat telinga pun, biasa. semoga aku leh didik diorang lebih baik dan lebih sabar. insya Allah. doa2 lah...

muehehehehhehe!!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online