Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Wednesday, August 5, 2009

sekadar meluah rasa...

ustaz md asri cakap, sahabat (aku lupa lak namanya) rasulullah s.a.w berkata, berzakatlah kamu sehingga kaya.

maksudnya, mereka yang berharta ini, hendaklah terus berzakat sehingga tiada mereka yang miskin wujud di bumi allah ini.

aku syukur sangat aku hidup sederhana dan tidak dalam kategori miskin. aku syukur juga, suami aku agak kerap berzakat walau kami tidak sekaya dato menteri.

yang jadi persoalannya sekarang, apa yang org berada buat, samada berzakat atau tidak, itu urusan dia dgn tuhan.

hal pusat zakat pula, tugasnya untuk mengagihkan zakat kepada mereka yang memerlukan. mereka yang dikategori sebagai susah/miskin.

tengok tv, tengok di jalanan, tengok juga sekeliling, masih ada mereka yang susah. yang miskin dan merempat. kenapa hal ini terjadi, ya?

negara kita masih bersepah orang yang susah dan menadah simpati. bila ada yang susah, mintak derma dan sebagainya untuk pelbagai kes dan sebab, punyalah susah nak dapat bantuan.

TAPI...

bila negara luar ditimpa bencana, nahhhh...laju je bantuan menyusur. hasil titik peluh kerja, pendapatan negara keluar macam air. digembar-gembur sampai merata dunia dapat tahu. mereka yang terkial-kial kais pagi makan pagi, kais petang makan petang terus makan hati. mungkin juga bercucuran airmata, terasa dianaktiri. pelik, kan?

inilah bak kata bidalan 'kera di hutan disusukan, anak dirumah kelaparan'.

3 comments:

¿n0die? said...

perghhhh!!

betul! sy setuju.

p/s : akak, apply arr masuk parlimen. gerenti akak menang! (clap clap)

eraerzarusli said...

parlimen? ko biar betolllll!!

pastuh nodie jadik p.a akak..mau? muahahhaha..parlimen yang kecik kat umah ni pun tak menang tangan nak urus, nak gi parlimen besor sana?

nodie..nodie..

eh..tp sok, bila anak2 da besar, akak da ada degree (plan nak amek dlm 2, 3thn lg) leh la kot.. mana tau, kan?

*mimpi nih..di siang hari*

¿n0die? said...

saya p.a?? baek pk dari sekarang baek2.. hahahahhaha!!

go akak go!!!! hoyyeaaahh!!!

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online