Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Tuesday, June 30, 2009

fitrahnya manusia, menjadi hipokrit itu lumrah

apa yang dimaksudkan dengan hipokrasi tu?

menjadi hipokrit. bidalannya; talam dua muka. bahasa hariannya; berpura-pura.

banyak lagi kot terjemahannya mengikut pemahaman masing2. malas lah nak jadi cikgu bahasa malaysia pulak. tak paham pegi cari kamus dewan, sure jumpa.

aku sekadar nak berkongsi. kadang2 tak dinafikan, aku juga berhipokrasi di alam blogging ni. sumpah aku ingin meluahkan segalanya, tapi terpaksa pula menjaga hati para pembaca yang kadaran tinggi bertalian darah dengan aku. jadi, di situ aku sudah menjadi hipokrit. aku pernah (banyak kali juga) ditegur kerana menulis mengenai mereka yang bertalian dengan aku ini. kes yang hangat sewaktu ketika sebelum aku bersalin, dan juga ada waktunya dulu berkenaan hubungan 'keluarga' yang lagi satu. jadi, maksudnya di sini, kita tak boleh nak luah perasaan. aku hanya ada laman blog ini untuk jadi tempat ekspresi diri tapi ianya juga telah di sekat. malah, mereka yang tak ada kena mengena dengan aku juga (totally outsider, random reader) berani menyound aku atas sebab ini. privasi katanya. hal keluarga. kalau macam tu, baik aku tak payah berblogging, kan? setiap cerita yang aku paparkan, yang aku tulis di blog ini juga merupakan hal hidup aku dan keluarga. jadinya perlu privasi, kan? so, tak payah cerita lah? baik delete je akaun blog ni, ye tak?

tapi, fikir2 balik, pg mampus la sape yg nak sound aku tu. hidup baru setahun jagung, dah sesukanya nak mengajar aku ttg kehidupan. pegi ngaji sana elok2! dah hafizah sok baru bleh kacau aku.

tapi aku tak kisah. sebab mereka pun hipokrit juga. depan aku pijak semut pun tak mati. aku dah jumpa mcm2 jenis manusia, walaupun hidup aku ni baru mencecah 30 tahun.

dan mungkin juga aku dikurnia 'bakat' dapat menghidu perangai manusia yang berdepan dengan aku. samada berniat baik atau buruk. macam ayah aku juga. dia hebat dalam bab 'menilai' orang ni. sebab tu bila ada orang yang kata laki aku mcm2 (even famili sendiri), aku tak kisah sangat sebab laki aku dinilai oleh ayah aku sendiri dan ayah juga yang meluluskannya. so, aku tak salah pilih. tipulah kalau aku kata dia tu sempurna, segalanya baik belaka, kan. tapi aku bangga dengan pilihan aku. nak aku bagi contoh mereka yang degil dan terlalu taksub dengan pilihan sendiri, yang tak disukai/ direstui oleh mak bapak dan in the end menyusahkan diri sendiri? tak payah kot. tengok je dalam tv, banyak drama melayu begitu. sebabnya; tak ada angin masakan pokok bergoyang, kan? kalau tak pernah terjadi, takkan la pulak penulis skrip tu ada idea nak buat cenggitu kan? sebenarnya, kena ikut kata orang tua. memang la konon2 cinta itu buta. jgn la sebab tu nak dibutakan juga hati kita, langsung tak nak dengar cakap mak bapak yang melahir dan membesarkan kita, kan? kot susah esok, sapa yang dicari? bukan mak bapak tu? huh..itupun contoh manusia hipokrit jugak.

aku nak luahkan yang aku benci seseorang ni, sebab dia bukan talam 2 muka lagi, ntah dah brp banyak muka ntah..aku pun tak tau. dalam list YM aku, nama dia aku dah delete. even dalam hp aku pun, aku delete dah dia. aku, kalau dah menyampah dengan seseorang, mmg susah. sampai mati aku menyampah. kot dtg mintak ampun pun, jgn harap aku ampunkan senang2. sama kes dgn kenalan keluarga belah laki aku dulu. aku ingat dia baik, rupanya lagi busuk dari babi. jgn la dia berani nak jumpa aku mintak ampun mintak maaf. aku ludah muka dia nanti. malang mak bapak dia, anak2 semua buat perangai. siap lari pg indon, kawen dgn boifren. dah beranak, baru balik jumpa mak bapak; nak menyusahkan. ni kategori bangsat ni, tau..kalau dia baca ni, biar padan muka dia. itupun kalau dia tau online dan cari blog aku nih.

dah lah. sakit hati pulak bila kenang2 bab ni. sape2 yang benci sangat dengan aku, aku halalkan kebencianmu itu. mungkin aku pun ada benci tahap gunung kinabalu dengan kamu, maka tuhan sama levelkan kita dgn memberi kamu kebencian terhadap aku. untuk mereka yang tak semena-mena nak benci aku, ukur baju di badan sendiri dulu. pg cari cermin dan cermin diri anda dulu. tgk sapa buruk, aku ke engkau. sapa bodoh, aku ke engkau. tgk jugak sapa gemuk, aku ke engkau. kalau kau lebih baik dari segala segi berbanding aku, aku redhakan kebencianmu itu. kalau tidak, aku doakan semoga kau tak lemas bila terjun dalam dunia benci kau itu dgn bertemankan hanya labu-labu mu sahaja!!

4 comments:

¿n0die? said...

adehh..
aritu nk komen dari sne. tp nk cepat sbb nk kuar. now da lupe -_______-"
but, senang ckp.. org2 cmni mmg buat kite bengang. org yg slalu kene ibu. n yg slalu akan bengang adalah sy sbb mereka2 ni menyakitkan hati ibu. geram di buat nye!

adek ayah yg bongsu mcm ni gak arr prangai. asal dtg je mesti ade je 'bisnes'. dulu de dtg tumpang umah suh ibu join elken la, tupperware la, ape nta. now buat public mutual.

mase kiteorg kt sane, de call ibu ckp nk dtg umah. n buley agak la de nak ape.. tp ibu kate la kiteorg kat aus. de xcaye. last2 de dtg tdo kat umah, de tekejut. igt ibu maen2. pastu pinjam keta kiteorg xreti gune auto! adek sy kate handbreak xtron etc! n d best part, asal de tdo umah je, mesti ade brg de yg tertinggal! jam la, rantai la gelang la hfone la! pastu ssh kan org suh pass kt org ni, pos sane sini!

d best way, jd cam ibu, pedulik kan n ckp straight fwd!

eraerzarusli said...

yeah!!! idop uzaimah!!!

kalau la keberanian akak tahap gaban cam ibu nodie, sure da straight fwd jek!!!

¿n0die? said...

eh eh.. baru prasan. slh komen rupenye. sbenarnye utk kat post kawan kunun. huhuhu

ella medusa said...

Kak Eira..dalam hidup nie mmg benar..xder sapa yg boleh menentukan utk kita buat itu dan ini mengikut kehendak mereka..dan labih sukar lagi bila mereka ini ada pertalian dgn kita..namun,blog yg diberi ruang ini meskipun utk kita meluahkan segala isi hati kita..kena ingat kak..yg mana melibatkan keluarga.sama ada keluarga kita sendiri atau pihak satu lagi..suka atau tidak..kita pendam shj kak..dan mengadulah dgn Allah..mudah-mudahan yg mana pd pandangan mata kita tak elok tue..diharap berubah dgn keizinan Allah..Mmg..kalau kat blog pun xbleh nak cerita perihal privasi keluarga..itu mmg benar..sekali kita menaip,kak..pabila kita membuka pekung dan aib keluarga..mak..lagi malang dan aib lah diri kita didedahkan..
sy berani bercakap begini sbb perkara ini pernah berlaku terhadap keluarga saya (tak kira sama ada keluarga ipar duai abah dan mama..keluarga mentua sy..semuanya lah..)sebenarnya..kecenderungan kita menulis di dalam blog nie pun byk diikutkan oleh emosi berbanding akal fikiran..jd,adalah lebih baik jika kita yg dilahirkan dgn akal fikiran oleh Allah ini utk tentukan mana yg baik atau buruk..namun,bila keputusan itu telah kita pilih..tetapi kita tidak memikirkan kesan panjangnya akan berakhir dgn buruk kepada kita..nasiblah..berani buat dan tulis..berani lah tanggung..mekasih.. :)

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online