Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Wednesday, October 6, 2010

dah sedia nak melangkah ke alam rumah tangga? jadi isteri, jadi suami, jadi ayah, jadi ibu?

depan rumah aku ada sorang surirumah. anak dia ada 4. yg sulung darjah 5, perempuan. yg lain2, lelaki. dia dulu kerja di kilang panasonic (kalau tak silap aku), husband dia kerja lagi. kat kilang juga, di Bkt Raja. memang pendapatan mereka di tahap sederhana. aku pun (laki aku). ehh...mcm mana aku tau pasal pendapatan dia? haaa.. aku tlg e-filing kan income tax diorang. jadi aku tau la, sbb kena tgk borang EA/EC. knp aku leh tlg e-filing LHDN? mak aku kan keje LHDN. org kat sini tau. jadi secara tak langsung aku jadi duta kecik LHDN. ok..faham dah? orait. back to subject.

akak tu, kini bergelar surirumah, sejak 4 thn lalu, hari2 akan membasuh at least 1 bakul besar pakaian. dia bgn pagi2, hantar anak dia dan anak2 org pg sekolah. karang pukul 7.30am, antar budak2 tadika plak. dah tu kul 11, pg ambik budak balik sekolah agama. 11.30 ambik budak tadika balik plak. kul 12.30 pg antar budak yg sekolah sesi petang. kul 4 ambik budak sek agama balik, kul 6.30 ambik lagi. oh man! itu la yg dia buat hari2. tp dia memang popular. mereka berdua suami isteri AJK rukun tetangga kejiranan aku ni. dan dia pandai masak! sedap sungguh masakan dia. tapi, anak2 dia semua kurus2 belaka. sama mcm dia, ibu mereka. cuma suami dia nampak berisi sket. dikhabarkan, suami dia tak boleh memandu sgt. tak boleh juga buat kerja terlalu berat. kakinya sakit. bekas eksiden dulu. kesian, kan? tp diorang sangat kuat semangat. aku kagum.

apa yang nak aku tekankan dgn cerita biasa keluarga akak itu? TANGGUNGJAWAB. KESABARAN. KECEKALAN & AMANAH.

now that i am married, with kids, all of the above chores (though i dont send and pickup other kids than mine) i do everyday. hard, indeed but its an obligation. a responsible needs to be carried out properly (at least trying to..!)

if you never cook, don't even know how to cook, please start learning now, IF you ever think of settling down; get married and have kids (growing up kids eat more than 4 times a day, you know!). at least the basic ones like:-

rice
eggs (varieties)
vegetables
chicken soup (the least)

don't be lazy no more! get up early. do your chores; washing dishes, do laundry etc. because once you got married, it will all piled up on your daily schedule, double volume! learn obeying orders and rules. because you will soon, receiving some from your husband, giving some to your wife and start making some for your family.

when making love, please, please and please ask yourself whether you are really ready to be parents. patience is a virtue. start 'absorbing' it. to raise a child, requires expenses. when you are ready, then just go for it!

giving birth; please choose Govt Hospital for they are cheaper. save for the future. you don't know what will become, to you, your spouse or your child. even if you make more than RM5k per month, both husband and wife, to waste it on hospital bill to give birth, is not worth it. C-Sect cost on Govt Hosp is approximately RM1k and normal birth is around RM300. Private, cost up to RM11k for c-sect (operation) and at least RM3k for normal delivery. please, please, please consider and re-consider. UNLESS there's a problem with the pregnancy that needs expertise hands or equipments from private hospitals. but FYI, Govt. Hospitals are far more equipped than the private's!

bukan susah nak jadi isteri, suami, ibu atau ayah. yang susah adalah menjalankan tanggungjawabnya. yang susah juga adalah menahan sabar akan pelbagai kerenah hidup di alam rumahtangganya. yang susah juga menghadapi masalah dalam setiap langkah berkeluarga dan bagaimana menyelesaikannya CARA BIJAK DAN BERHEMAH.

jika anda sudah bersedia, kerana mendirikan masjid itu juga satu ibadah, maka laksanakanlah ia!

selamat berkeluarga!

p/s: jgn lupa hantar kad jemputan ya.. ;)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online