Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Monday, March 26, 2012

Buah hati terbaru..Tak bermakna yang lama tidak lagi beraja di hati..


Sudah genap 32 hari si buah hati terbaru ini, hari ini.

Sayang, sudah tentunya sayang. Menjadi perhatian seluruh ahli keluarga. Yang bongsu, si teruna. Pun begitu, ada juga yang iri. Si Abang Chik, Zahin, Masih belum boleh menerima sepenuhnya, kehadiran si adik ini. Slowly, I said to myself, Zahin will accept this newcomer, fully, eventually. Zahin sayang adik. Aku tahu itu. Kerap si adik di cium-cium. Acapkali juga sambil lalu di tepuk muka si adik dan di penyekkan hidung. Kerenah. Macam-macam. Pernah di seret adik dari bilik belakang, hingga ke ruang tamu. Allahuakbar! Terasa kering sekejap darahku, terhenti degup jantung. Mujur juga tidak ada apa2 berlaku.

Waktu malam, paling mencabar. Zahin masih mahu tidur dengan mama. Aku akan tidurkan Zahin dulu, atau jika tidak, tengah2 malam ata pagi2 buta, Zahin akan merengek mencari aku. Sudahnya, dia akan tolak adik, untuk menyelit tidur dengan aku. Kalau waktu itu si adik sedang bergantung susu, makin kuat rengeknya, sambil suruh aku tutup baju, dan letak adik segera. Mesti kena layan dia dulu.

Aku sudah mula memandu. I have to. NO choice. Anak-anak sekolah, kena ada yang hantar dan ambil. Pagi, tengah hari dan petang! Suami tak boleh selalu berkejar pulang untuk urusan yang satu ni. Mengangkut lah aku dengan si kecik dan si  abg kecik. Mujur ada si kakak, yang banyak membantu. Aku tau dia penat. Dia masih kecil, baru 8 tahun. Bukan urusan dia, sepatutnya. Namun dia bijak. Walau adakala perlu di jerit untuk melakukan sesuatu, dia tahu apa yang perlu. Syukur, Ya Allah!

Aku selalu berdoa, mohon kekuatan yang lebih dariNya. Mohon ketenangan dan kesabaran extra.

Darah kotor masih belum kering sepenuhnya. Bila aku tertekan dengan urusan rumahtangga, darah seolah makin banyak. Mungkin akibat terjerit-jerit. Serius, aku tension. Aku perlukan Dia. Aku perlukan sujud padanya. Aku mahu mengadu padaNya dengan sempurna.

1 comment:

Intanaziela said...

Sabarlah yecera, hanya doa dpt aku buat utk kau, aku juga agar diberi kesabaran yg tinggi...amin.

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online