Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Friday, March 23, 2012

Kadangkala, aku tak mampu bertahan dengan ujianNya


Ada anak ramai satu anugerah. Melayan kerenah juga anugerah. Aku bukan menidakkan kuasaNya. Tapi aku tak boleh lari dari berasa marah, geram, tertekan dan macam2 perasaaan lagi, kerana aku manusia biasa.

Tension. Bukan tidak pernah aku rasakan. Macam2 yang jadi puncanya. Tapi, demi Allah, walaupun rasa marah dan geram dengan kerenah anak2, HAKIKATNYA, aku bukan benar2 marahkan mereka. Aku  marahkan diri sendiri, yang dikelilingi cuma ruang kosong. Aku cuma ada suami untuk aku meluah rasa. Tapi, kalau dengan suami, banyak mana sangat yang mampu diluah, kan? Kita TAKKAN nak luah semua. Kan? Sebab kita tau dia penat bekerja, mencari nafkah untuk keluarga. Kita tak mahu memberatkan dan membebankan dia lagi. Dia juga pasti ada masalah sendiri, bagaimana mungkin dia mampu menyelesaikan masalah kita pula, kan? Dia mahu mendengar, sudah mencukupi. Itupun belum tentu dia benar2 meneliti. Mungkin kebanyakan waktunya, cuma masuk telinga kanan keluar telinga kiri! Perihal anak2 yang berkerenah juga adakalanya aku malas nak beritahu suami. Aku tak suka dengar amarah dia pada anak-anak kami. Paling tak suka bila dia penat, marah2 lalu ringan tangan, kaki. Ahhh... Mengeluh, Allah benci. Tapi yg termudah aku lakukan. Aku tak boleh nak marah2 sangat, kerana aku akan mudah pening dan pitam bila meninggikan suara. Aku tak suka memukul, kerana aku tak mahu mengulang perkara hitam yang pernah aku alami sewaktu kecil meningkat remaja. Aku tak suka dipukul, maka aku tak mahu memukul. Sebab tu aku tak teragak-agak meninggi suara dengan suami, andai dia mahu memukul juga.

Pesan aku, kawan2 yang teringin nak anak ramai, sila fikir2 sepuluh kali, ya..
Look around, kalau takde yg sedia membantu ketika perlu, kalau hati tidak sekeras batu, kalau mudah panik ketika buntu, kalau cuma hanya ada suami di sisimu, LUPAKAN niat mu itu..

Tapi, kalau ada ibu yg sedia membantu, mertua yang menyayangi kamu, jiran2 yang peka ketika perlu, TERUSKAN menambah umat Muhammad.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online