Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Saturday, January 9, 2010

apa dah jadi?

read/ heard/ watched the news lately?

bizarre!

kes bunuh, merata-rata dah kat malaysia ni. kejam pulak tu. apa dah jadi, ye? tu belum lagi kes perbalahan mengenai kesucian agama kita di permainkan. dan kemudian, muncul tindakan bodoh yg memalukan umat islam, apabila tpt itu dibakar. siapa yang perlu disalahkan ni?
pada aku, mungkin kerana ilmu yg sangat kurang di dada. takde la pulak aku cakap yg ilmu aku nih cukup penuh sampai melimpah kan..but it's just my opinion. walau setinggi mana pun kita belajar, sehebat mana pun jawatan atau pangkat kita, kalau didikan rohani kita sangat sedikit, itu lah jadinya. manusia, berubah ke arah yang lebih baik, sepatutnya. apatah lagi jika manusia itu adalah seorang muslim. jgn pandang tinggi pd aku. jgn juga pandang rendah pd setiap patah perkataan yang aku coretkan. aku cuma biasa-biasa saja. masih banyak ilmu yang kurang. masih lagi rasa takut andai tiba2 dipanggil Tuhan. terus terang, aku belum sedia. namun, apa yang berlaku disekeliling kita, membuatkan aku terfikir (itu yg seharusnya berlaku, kan? berfikir..) yang mungkin semua ini menuju ke penghujungnya. kot bapak aku imam, mak aku ustazah pun, kalau didikan depa utk aku sewaktu aku masih dlm keadaan 'kain putih yang boleh dicorakkan' tidak betul, maka tidak betullah jadinya aku, kan? tapi, bila segala didikan ibu ayah telah curahkan, namun kain yang dicorak dgn baik tercemar juga, jgn pula disalahkan ibu dan ayah tu. tanggungjawab mereka berakhir bila anak2 dah baligh. lepas tu, fikirlah sendiri. timbang tara baik dan buruk sewajarnyalah. dan si ibu ayah pula, jgn mudah menyalahkan anak tu pulak. mungkin ada yang silap dlm didikan kita pd si anak. mungkin juga kita terlalu mengharap yang terbaik, sedangkan ilmu dicurah tidak seelok mana. mungkin juga kita sebenarnya mahu diuji. kan? dan kemudian, jgn pula suka2 salahkan takdir. kes2 yang berlaku ini juga, seharusnya menuntut kepekaan dan kebijaksanaan mereka yang bergelar pemimpin. tepuk dada bukan lagi tanya selera, tapi tanya iman dan akal yang waras.

wallahualam.

1 comment:

¿n0die? said...

kak,

bnd ni sbgai nk kongsi ja.
kita, dan sesiapa pon xpatut utk takut menghadapi mati. sbb bnd tu mmg akan berlaku. kita telah di didik utk takut pd Dia shj.

sy fhm apa yg akak cuba smpai kn mengenanai 'bila mati, tp amalan xcukup'. tp kita xperlu takut.

cuma, kita hanya perlu ingat tentang mati. kerana itu yg akan menginsafkan kita & memberi pengajaran pada kita.

sesungguhnya, 'sebijak-bijak manusia adalah orang yang mengingati mati'

(: salam.

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online