Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Friday, January 27, 2012

Aku mohon, sila JANGAN menempah maut..

Pagi ini mendapat perkhabaran, perginya seorang rakan sekolah, yang 2 tahun lebih muda dari aku. Subhanallah, perginya pada penghulu segala hari, Jumaat yang barakah, dalam tidur pula. Aku sedih, kerana dia masih muda. Sedih, kerana dia sudah ada anak. Namun syukur, kerana pastinya dia seorang yang disayangi Allah, kerana terpilih untuk dijemput pada hari Jumaat. Semoga ditempatkan dikalangan para solehin dan solehah. Moga Allah ampunkan dosanya serta menerima segala ibadatnya.

~Al-Fatihah~


credit: google images














Pun begitu, tajuk entri pagi ini bukanlah ditujukan pada si arwah.

Aku sedih tengok kawan2 dan kenalan, yang sudah kehilangan ibu bapa, atas sebab2 kesihatan seperti stroke, yang diakibatkan oleh penyakit kencing manis, darah tinggi, gout dan sebagainya. Kenapa aku sedih? Kerana mereka tergolong dalam golongan mereka yang sengaja menempah maut. Mereka obes dan terlalu gemuk! Peringatan telah diberi depan mata, dengan penyakit yang menimpa sekaligus menjadi punca kematian ibu/ bapa (atau keduanya) mereka, namun kenapa masih lagi mereka alpa?
gambar kredit ismaweb.net

Begitu juga dengan perokok. Andai mereka bukan siapa2 pada aku, lantaklah! Tapi bila kenalan, kawan2, mahupun saudara mara aku yang tergolong dalam kumpulan perokok tegar ini, yang terang2 sudah maklum akan bahayanya, yang ada pengalaman ahli keluarga dimasukkan ke hospital separuh nyawa oleh sebab berkaitan rokok, aku jadi marah. Yang buat aku tambah marah, bila mana gaji tidak seberapa, ahli keluarga makan pakai tak pernah cukup segala, dok mengeluh kata penat bekerja tapi rezeki kurang padanya, nasib tidak memihak mereka, tapi membazir duit beli rokok boleh pula!

Bodohkah mereka ini? Pun rata2 mereka berpelajaran tinggi. Lulusan universiti. Dalam dan luar negeri. Itu yang amat aku kesali. Kalau mereka ni tak habis sekolah, lainlah. Sebab pada aku, memang mereka bodoh tak boleh di ajar. Pun begitu, Allah bagi akal, kan? Tak boleh guna, ke?

Kalau ada antara mereka yang membaca, aku mohon lihat diri dalam cermin. Kalau gemuk sangat, sampai refleksi tak muat di cermin, SILA buat sesuatu. Kurangkan makan, banyakkan senaman. Tak payah bazir2 duit beli mate5 ke, 2Bmodel ke, slimmax ke, herbalife ke apa... Kurangkan makan dan banyak minum air kosong! Benda2 supplement tu hanya pembantu sahaja. Disiplin diri perlu dipupuk terlebih dahulu. Yang merokok kuat sangat tu, tengok sekeliling. Ada anak bini? Masih ada mak bapak lagi? Dah sedia segala macam belanja kalau awak sakit nanti? Dah banyak ke simpanan awak, kalau ditakdir mati meninggal keluarga nanti? Dah cukup bekal nak mengadap Ilahi?

Nak mati cepat? Terpulang. Cuma tolong lah.. jangan menyusahkan orang. Jangan menyusahkan anak bini, keluarga, saudara mara dan jiran tetangga.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online