Treble clef

beli Quran jom!

Followers (thanks!!)

I support breast feeding!

I support breast feeding!

Monday, March 26, 2012

Buah hati terbaru..Tak bermakna yang lama tidak lagi beraja di hati..


Sudah genap 32 hari si buah hati terbaru ini, hari ini.

Sayang, sudah tentunya sayang. Menjadi perhatian seluruh ahli keluarga. Yang bongsu, si teruna. Pun begitu, ada juga yang iri. Si Abang Chik, Zahin, Masih belum boleh menerima sepenuhnya, kehadiran si adik ini. Slowly, I said to myself, Zahin will accept this newcomer, fully, eventually. Zahin sayang adik. Aku tahu itu. Kerap si adik di cium-cium. Acapkali juga sambil lalu di tepuk muka si adik dan di penyekkan hidung. Kerenah. Macam-macam. Pernah di seret adik dari bilik belakang, hingga ke ruang tamu. Allahuakbar! Terasa kering sekejap darahku, terhenti degup jantung. Mujur juga tidak ada apa2 berlaku.

Waktu malam, paling mencabar. Zahin masih mahu tidur dengan mama. Aku akan tidurkan Zahin dulu, atau jika tidak, tengah2 malam ata pagi2 buta, Zahin akan merengek mencari aku. Sudahnya, dia akan tolak adik, untuk menyelit tidur dengan aku. Kalau waktu itu si adik sedang bergantung susu, makin kuat rengeknya, sambil suruh aku tutup baju, dan letak adik segera. Mesti kena layan dia dulu.

Aku sudah mula memandu. I have to. NO choice. Anak-anak sekolah, kena ada yang hantar dan ambil. Pagi, tengah hari dan petang! Suami tak boleh selalu berkejar pulang untuk urusan yang satu ni. Mengangkut lah aku dengan si kecik dan si  abg kecik. Mujur ada si kakak, yang banyak membantu. Aku tau dia penat. Dia masih kecil, baru 8 tahun. Bukan urusan dia, sepatutnya. Namun dia bijak. Walau adakala perlu di jerit untuk melakukan sesuatu, dia tahu apa yang perlu. Syukur, Ya Allah!

Aku selalu berdoa, mohon kekuatan yang lebih dariNya. Mohon ketenangan dan kesabaran extra.

Darah kotor masih belum kering sepenuhnya. Bila aku tertekan dengan urusan rumahtangga, darah seolah makin banyak. Mungkin akibat terjerit-jerit. Serius, aku tension. Aku perlukan Dia. Aku perlukan sujud padanya. Aku mahu mengadu padaNya dengan sempurna.

Friday, March 23, 2012

Kadangkala, aku tak mampu bertahan dengan ujianNya


Ada anak ramai satu anugerah. Melayan kerenah juga anugerah. Aku bukan menidakkan kuasaNya. Tapi aku tak boleh lari dari berasa marah, geram, tertekan dan macam2 perasaaan lagi, kerana aku manusia biasa.

Tension. Bukan tidak pernah aku rasakan. Macam2 yang jadi puncanya. Tapi, demi Allah, walaupun rasa marah dan geram dengan kerenah anak2, HAKIKATNYA, aku bukan benar2 marahkan mereka. Aku  marahkan diri sendiri, yang dikelilingi cuma ruang kosong. Aku cuma ada suami untuk aku meluah rasa. Tapi, kalau dengan suami, banyak mana sangat yang mampu diluah, kan? Kita TAKKAN nak luah semua. Kan? Sebab kita tau dia penat bekerja, mencari nafkah untuk keluarga. Kita tak mahu memberatkan dan membebankan dia lagi. Dia juga pasti ada masalah sendiri, bagaimana mungkin dia mampu menyelesaikan masalah kita pula, kan? Dia mahu mendengar, sudah mencukupi. Itupun belum tentu dia benar2 meneliti. Mungkin kebanyakan waktunya, cuma masuk telinga kanan keluar telinga kiri! Perihal anak2 yang berkerenah juga adakalanya aku malas nak beritahu suami. Aku tak suka dengar amarah dia pada anak-anak kami. Paling tak suka bila dia penat, marah2 lalu ringan tangan, kaki. Ahhh... Mengeluh, Allah benci. Tapi yg termudah aku lakukan. Aku tak boleh nak marah2 sangat, kerana aku akan mudah pening dan pitam bila meninggikan suara. Aku tak suka memukul, kerana aku tak mahu mengulang perkara hitam yang pernah aku alami sewaktu kecil meningkat remaja. Aku tak suka dipukul, maka aku tak mahu memukul. Sebab tu aku tak teragak-agak meninggi suara dengan suami, andai dia mahu memukul juga.

Pesan aku, kawan2 yang teringin nak anak ramai, sila fikir2 sepuluh kali, ya..
Look around, kalau takde yg sedia membantu ketika perlu, kalau hati tidak sekeras batu, kalau mudah panik ketika buntu, kalau cuma hanya ada suami di sisimu, LUPAKAN niat mu itu..

Tapi, kalau ada ibu yg sedia membantu, mertua yang menyayangi kamu, jiran2 yang peka ketika perlu, TERUSKAN menambah umat Muhammad.

Thursday, March 8, 2012

Sakitnya masih terasa

Hari ini sudah genap dua minggu melahirkan Zikry. 

Mengingat kembali saat-saat melahirkan, aku ngilu. Ngilu bukan sewaktu melahirkan, tetapi sewaktu dicucuk ubat bius. Saat menaip inipun aku terasa ngilu yang amat sangat. Tiga kali tusukan jarum di bahagian belakang (pinggang) memang mengilukan. Merasa aliran ubat bius disegenap urat bahagian belakang itu amatlah menyakitkan. Andai sahaja saat itu suami aku ada, pasti lebam tangan/ bahu dia aku genggam, aku peluk, menahan rasa sakitnya. Tambahan, aku pernah menjalankan pembedahan tulang belakang. 

Sila bayangkan!

Thursday, March 1, 2012

Meet my Erza no. 5



This is my 3rd son, my youngest child. Born Feb 23, 2012. His name is Zikry Erza. It was also a joyful moment of wanting to know the gender of the baby, since he's been 'hiding' it from the start. I was thinking of a girl but deep in my heart, I kind of know that it will be a boy. That's what you called hunch. He's the last. 'Ikat' already. Cannot bear the post-partum  pain of Caesarian Section. Third time in a row! Mothers out there, if you are given the chance to give normal delivery, be strong and face it. It is indeed the greatest gift of all. The best experience ever! Had 2 normal delivery (SVD) and 3 C-sect (LSCS) and that's enough for me. Now, time for me to concentrate on raising them and well educating them. Besides, I want some achievements for myself too.
There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tudung-Online